Saturday 20 August 2011

poligami: sebab mengapa wanita sanggup bermadu

Jika di buat survey pada setiap perempuan atas muka bumi ni, saya yakin 99.9% (betulke fakta ni?) mengatakan mereka sanggup bermadu dan berkongsi kasih. Tapi ini bukan bermakna wanita tidak menentang poligami. Siapalah kami, wanita untuk menentang hukum tuhan yang tidak diharamkan. Tapi ini juga tidak bermakna kami setuju bulat2 dengan sikap kebanyakkan lelaki yang ingin berpoligami.
Kenapa wanita tidak sanggup untk berpoligami? Saya yakin jika lelaki benar2 mengikut tuntutan agama danbertanggungjawab, peratus wnita yang tidak sanggup bermadu itu akan berkurang (walaupun 0.01% pun kira turun lah kan?)
poligami 300x232 Sebab Wanita SANGGUP Berpoligami
Mari kita lihat apak sebabnya wanita tidak sanggup bermadu. Jadi kepada para lelaki yang mempunyai hajat untuk beristeri lebih dari satu (poligami) penuhi dan atasi sebab2 dibawah ni. mungkin harapan anda untuk mendapat kelulusan akan lebih cerah.
Sebab2 Wanita tidak sanggup berpoligami kerana lelaki ……
1. Dulu lain, sekarang lain
Awal perkahwinan:-
Suami: Awaklah wanita terindah yang pernah hadir dalam hidup saya.
Isteri: Terima kasih abang kerana menerima saya seadanya.
Sekarang:-
Suami: Kenapalah saya tak jumpa awak dulu, jika tidak mesti saya dah memperisterikan awak
Perempuan baru: Habis tu macam mana dengan Isteri awak?
Suami: Dia tu dah la pendek, kurus, tak macam awak, cantik, menawan
Kalau dahulu dia katakan wanita yang dikahwini inilah segala2nya, satunya2 yang terindah, dan yang terbaik. Tapi sekarang semuanya salah, itu salah ini salah. Hanya mahu mencari salah si wanita untuk mengemukakan alasan untuk berpoligami. Pada awal perkahwinan mengungkapkan semua kaa2 manis, tapi bila mahu berpoligami, mula nak naek berang walau perkara kecil.
Yang menjadi mangsa ialah wanita. Walaupun ini perkara normal dihadapi oleh semua pasangan suami isteri, tetapi hal ini lebih rumit jika punca lelaki berubah adalah untuk menjadikannya satu alasan untuk mereka berpoligami.
(cara mengatasinya anda haruslah bersifat jujur semasa di alam percintaan)
2. Tidak bertanggungjawab
Jika si isteri membenarkan samada rela atau separa rela suaminya berkahwin lagi, kebanyakkan lelaki bertindak untuk mengabaikan tanggungjawabnya terhadap isteri tua. Maklumlah, Isteri muda lebih muda, lebih cantik, dan perasaan pengantin baru tu lebih apabila bersama isteri baru berbanding isteri tua yang mungkin sudah beranak ramai.
Perasaan terabai inilah yang membuatkan si isteri tidak sanggup untuk terus berpoligami dan akhirnya penceraian mungkin berlaku. Hurm..
(cara mengatasinya anda haruslah bersifat lebih bertanggungjawab)
3. Cara salah
Cara yang salah. Apa yang saya maksudkan dengan cara yang salah?. Kebanyakkan lelaki yang ingin berpoligami mula mengeluarkan nas2 ayat2 Al-Quran tentang hukum berpoligami yang dibolehkan dalam Islam. Apa yang saya katakan salah bukanlah kerana mereka merujuk kepada hukum tuhan. Tetapi percayalah, sesetengah daripada mereka mungkin merujuk ayat2 itu hanya menjurus kepada hukum berpoligami dan bukan Tanggungjawab jika berpoligami, keadilan, dan hal2 lain yang patut mereka turuti jika ingin berpoligami. Tahu tak tanggungjawab seorang suami sebagai pemimpin itu berat? jika anda sedar dan bena2 paham, anda tidak akan mengambil mudah hal ini. Jangan pandai nak kahwin je.
(cara mengatasinya anda haruslah melakukan dengan cara yang betul. Minta izin dengan baik)
4. Niat Salah
Kebanyakkan lelaki yang ingin berpoligami bukanlah dengan niat yang betul. Kebanyakan hanyalah kerana nafsu yang inginkan isteri lebih dari seorang atau ingnkan kekayaan isteri barunya itu atau senang cerita untuk kepentingan peribadi. Tak ramai yang ingin berpoligami untuk membantu wanita yang berstatus janda dan hidup susah membesarkan anak2 atau sebagainya. Berdasarkan pengalaman bertanyakan kepada seorang sahabat, beliau katakan bahawa, lelaki yang berpoligami bukanlah beerti dia sudah tidak sayangkan isterinya, tetapi itu naluri seorang lelaki yang ingin mencuba atau berkeinginan. Bukankan itu nafsu?
(cara mengatasinya anda haruslah setting semula niat anda, berpoligami adalah untuk mengikut sunnah. Tapi perkara lain juga haru ikut juga. bukan hanya dalam perkahwinan sahaja.)
5. Tidak Adil
Apabila niat berpoligami hanyalah untuk memenuhi nafsu seorang lelaki, sikap tanggungjawab, adil bukanlah menjadi satu keutamaan bagi mereka. Ini berlaku kerana tidak ramai lelaki yang ingin berpoligami itu mampu untuk berpoligami. Mampu dari segi kewangan, dan keperluan asas. Apabila tiada keadilan terhadap kedua2 belah pihak isteri (atau lebih dari dua) maka disinilah berlakunya keretakan rumah tangga.
(cara mengatasinya anda haruslah bersifat lebih adil. Tidak ada berat sebelah antara yang muda mahupun yang tua. Buat jadual giliran.)

Ingatlah, poligami bukan satu perkara main2 yang anda (lelaki) boleh buat main. Jika anda tidak adil, tunggulah balasan yang Maha Adil di akhirat kelak. Ingatlah, Isteri bukan Hak Milik, Isteri adalah anugerah.
Untuk perempuan: Sanggup anda nak bermadu? apa pendapat anda tentang artikel ini?
Untuk Lelaki: Apa pandangan anda terhadap poligami? Boleh atasi semua cabaran diatas?
Atas permintaan pemilik asal artikel ini. maka saya memberi kreadit kepada http://gadisdanwanita.com/. Terima kasih atas perkongsian ilmu yang bermanfaat. moga bersama kita mendapat kebaikan.

Related post



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More