Monday 14 May 2012

Anak Dan Sekolah



Assalamualaikum Warahmatulahi Wabarakatuh
PELAJAR_BARU
Salam tahun baru untuk semua . Hari ini sudah masuk masuk hari kedua sesi persekolahan dibuka. Alhamdulillah kita lihat ramai sekali ayah ibu yang menghantar anak-anak mereka ke sekolah. Terutama anak-anak yang mula memasuki sesi pembelajaran 2009 ini. Bagi sesetengah anak-anak, sesi persekolahan menjadikan mereka satu pengalaman yang begitu menakutkan kerana berjumpa dengan ramai orang yang mereka tidak kenali, ditinggalkan ibu bapa di sekolah dan sebagainya.
Namun bagi sesetengah anak-anak, mereka sememangnya menantikan saat menikmati persekolahan, terutama ketika kali pertama menjejakkan kaki mereka ke kawasan sekolah. Tidak kira sama ada masuk ke Tahun 1 atau pun prasekolah. Tetapi satu persoalan yang timbul mengapa anak-anak ini takut untuk ke sekolah?
Sebenarnya masalah begini bukanlah satu masalah yang serius. Jika diteliti, cara pendidikan awal ibu bapa terhadap anak-anak akan memberikan impak yang besar ketika anak-anak ingin memulakan langkah mereka di alam persekolahan. Teknik bersosial kepada anak-anak perlu dilatih ketika mereka dalam usia masih kecil. Ini akan memberikan pendedahan kepada mereka bagaimana menyesuaikan diri dengan ramai orang dan juga situasi yang dialaminya.
Amat jauh bezanya anak-anak ini jika mereka dilatih dengan cara bersosial sejak dari kecil. Mereka lebih positif apabila menghadapi situasi sebegini. Bahkan mereka tidak akan kekok untuk membina hubungan dan mencari kawan sesama mereka. Mereka pandai menyesuaikan diri dengan kanak-kanak sebaya mereka. Tetapi sekiranya dari kecil mereka tiada pendedahan ini, anak-anak akan memberikan gambaran yang negatif walaupun hakikatnya zaman persekolahan begitu menyeronokkan. Perkara sebegini hanya perlu disedari oleh ibu bapa ketika di awal usia mereka agar mereka lebih bersedia untuk menerima pengalaman baru dalam kehidupan mereka.

Related post



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More