Thursday 10 May 2012

Disiplin pelajar makin serius?




Dalam sebuah kelas, beberapa pelajar sedang dihukum kerana melanggar disiplin. Malangnya hanya dua yang mendengar, yang lain tidak mengendahkan dan menyimpan hasrat membalas dendam kerana didenda.
Natijahnya, guru berkenaan menerima berita buruk, keretanya dibakar selain menerima ugutan yang mengancam nyawa dan keluarga.
Kisah di atas menunjukkan betapa gawat masalah disiplin di kalangan pelajar di kebanyakan institusi pendidikan di negara maju.
Walaupun dikatakan hebat dalam pelbagai aspek, hakikatnya mereka masih gagal menangani masalah dalaman serta emosi yang melanda generasi muda di sekolah.

Meskipun melakukan pelbagai kempen, ceramah serta proses pembaikan diri menerusi kelas praktikal, mereka masih gagal menangani sebahagian besar pelajar bermasalah.
Lebih buruk lagi, apabila ada segelintir masyarakat seolah-olah menyokong tindakan pelajar terbabit dengan alasan, terlalu banyak kongkongan dan larangan diberikan kepada mereka.
Bagaimanapun, kenyataan itu dibidas kebanyakan masyarakat. Mereka kesal ada pihak cuba membela pelajar terbabit sedangkan masalah disiplin wajar ditangani segera supaya tidak merosakkan keseluruhan institusi persekolahan serta masa depan.
Pertikaian dua golongan ini terus mencetuskan dilema dan perang mulut selain memeningkan pakar kaji selidik pendidikan yang ditugaskan mencari resolusi terbaik menangani isu berkenaan.
Mereka bukan saja mahu mencari mekanisme bagi menghentikan konflik dua kelompok ini tapi membantu pelajar bermasalah agar tidak terus bermasalah.
Perunding psikologi, Kendra Van Wagner, berkata masalah disiplin pelajar adalah normal di semua institusi pendidikan di seluruh dunia serta dianggap satu proses pembelajaran.
Bagaimanapun, jika ia membabitkan soal keselamatan atau ancaman kepada orang lain, ia bukan lagi normal, malah perlu ditangani segera.
“Masalah disiplin bukanlah sesuatu yang ganjil bagi semua institusi pendidikan. Dengan jumlah pelajar yang ramai, mustahil tiada di kalangan mereka yang tidak akan mencetuskan masalah.
“Bagaimanapun, perlu dilihat masalah apa ditimbulkan. Jika sudah melebihi batas, tindakan sewajarnya mesti diambil bagi mencegahnya lebih buruk.
“Pada tahap ini, soal keselamatan adalah keutamaan utama dan kompromi hanya boleh dilakukan jika mereka mahu mengikut kata atau tindakan yang sudah ditetapkan,” katanya.
Isu disiplin pelajar adalah antara cabaran baru masyarakat di negara maju.
Tambah menakutkan lagi, apabila pelajar bermasalah ini jika tidak diberi rawatan segera boleh meragut nyawa individu tidak bersalah melalui tindakan luar dugaan seperti tembakan rambang di sekolah.
Emosi tidak stabil pelajar boleh dilihat, justeru guru mahupun institusi pendidikan perlu peka terhadap perubahan supaya langkah berjaga-jaga boleh diambil.
Menurut Wagner, kebanyakan pelajar bermasalah selalunya bersikap sambil lewa, memberontak, tidak mengendahkan amaran, mengasingkan diri atau melawan.
Mereka juga dikatakan tidak mesra dengan ibu bapa selain menghabiskan masa dengan menonton filem aksi ganas mahupun berpeleseran.
Menurutnya, jika pelajar sudah menunjukkan perubahan ketara, ibu bapa wajar melaporkan kepada pihak berkuasa atau sekolah, bukan berdiam diri.
“Pemantauan awal menerusi kaedah perubatan atau psikologi boleh memperbaiki semula emosi pelajar.
Beliau mengakui institusi pendidikan dan guru kini menghadapi tugas mencabar kerana bukan saja bertanggungjawab mendidik, malah terpaksa membuka mata memantau tindak- tanduk pelajar.
“Semua pihak mengambil pendekatan saling menyokong serta mencari jalan bagaimana membantu pelajar ini.
“Sudah tentu kita tidak mahu tragedi demi tragedi berlaku. Menyelamatkan mereka dengan pantas boleh menyelamatkan keadaan.
“Institusi sekolah adalah tempat untuk melahirkan bakal pemimpin, bukan pencetus huru-hara,” katanya.
Bagaimanapun, di sebalik kerancakan pelbagai pihak mencari jalan ‘mengubati’ pelajar bermasalah, ada pihak kurang bersetuju dengan alasan diskriminasi.
Penyelidik bebas psikologi remaja dan kanak- kanak, Gail McHugh, berkata jika pelajar tidak diberikan sedikit kebebasan melakukan tuntutan hati, mereka akan menjadi golongan pasif.
Menurutnya, tindakan segelintir guru atau pengurusan sekolah yang suka memberi tekanan serta tidak menghormati hak serta emosi pelajar adalah faktor mereka menimbulkan masalah.
“Menjadi guru atau pentadbir sekolah bukan bermakna anda boleh menggunakan kuasa sesuka hati untuk menghukum. Ada kalanya kesalahan dilakukan kecil tapi diperbesarkan.
“Ia bukan saja menjatuhkan maruah tapi juga menimbulkan rasa tidak puas hati. Malah saya berpendapat, tindakan menghukum ini ada kalanya tidak adil.
“Ketiadaan pihak yang mahu mempercayai atau memberi peluang menyebabkan pelajar ini lebih suka mengambil tindakan fizikal bagi melunaskan rasa sakit hati,” katanya.
Susunan Ruhaiza Rusmin


Related post



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More