Thursday 10 May 2012

Isteri dahagakan nafkah batin




Kebahagiaan dicari Ariana ternyata tidak kesampaian. Sangkanya, ikatan perkahwinan terjalin dan diimpikan selama ini akan menerbitkan bunga-bunga kasih yang mekar, semua itu kini layu hanya menanti menyembah bumi.
Lebih tujuh bulan memendam dan menjeruk rasa, Ariana akhirnya tidak dapat lagi membendung semua itu. Sebulan dua bulan, boleh lagi dia bertahan tetapi jika sudah memasuki lebih setengah tahun usia perkahwinan mereka, mana mungkin dapat disimpan lagi di hati.
Remuk dadanya memikirkan masalah rumah tangga di alami. Puas juga Ariana mencari di mana silapnya, tetapi tiada jawapan yang ditemui. Lebih-lebih lagi, suami lebih banyak memberi alasan dan helah mengelakkan sebarang perbincangan antara mereka berdua.
Kesabaran sebagai isteri pasti ada batasnya. Apatah lagi jiwa nurani Ariana sering saja terusik dan tersentuh, malah ada kala berasa terhina diperlakukan begitu oleh suaminya.
Pernah Ariana terfikir hendak mengadu masalah kepada orang tua. Tetapi setiap kali berdepan dengan mereka, mulutnya bagai terkunci rapat. Perasaan serba-salah, malu dan takut silih berganti. Lebih-lebih lagi apabila memikirkan, masalah yang ingin dikongsi itu boleh mengaibkan suami. Akhirnya, masalah itu terus dipendamkan.
Ariana juga ingin berkongsi masalah itu dengan kakak angkatnya, Hayati. Mana tahu, kakak angkatnya itu yang bertindak sebagai `pengatur jodoh’ antara Ariana dan suami boleh membantu merungkaikan dilema dihadapi.
Bagaimanapun, hasrat itu juga dibatalkan kerana bimbang, Hayati tersalah anggap dan paling ditakutinya, cerita `dalam kain’ menjadi bahan bualan orang lain.
Ariana berkenalan dengan suaminya melalui usaha kakak angkatnya yang juga diketahui, kenalan lama tetapi sudah lama tidak berjumpa dan berkirim khabar. Pada mulanya, Ariana menolak diperkenalkan dengan kenalan lama Hayati kerana tidak mahu pisang berbuah dua kali.
Sebelum ini Hayati pernah memperkenalkan sepupunya kepada Ariana dengan hasrat, menjodohkan mereka. Tetapi sayang, perkenalan itu tidak sampai ke penghujung apabila sepupu Hayati bertemu dan berkahwin dengan wanita lain selepas lapan bulan hubungan mereka semakin erat. Berita sepupu Hayati ingin berkahwin dengan wanita lain, benar-benar mengecewakan Ariana selepas kasih sayang kepada pemuda itu sudah bertakhta padu di hati.
Dua tahun selepas itulah, Hayati berusaha memperkenalkan Ariana dengan teman lamanya. Memikirkan teman sebaya lain hampir semua sudah mendirikan rumah tangga dan bahagia dengan kehidupan masing-masing, jiwa Ariana yang sudah tertutup bercinta akhirnya kembali sudi, menerima lelaki bergelar kekasih.
Perkenalan kali ini tidak lama, hanya dua bulan dan selepas itu masing- masing sepakat menjadikan hubungan itu ikatan suci sebagai suami isteri. Lagipun, bakal suami sudah berusia lewat 40-an manakala Ariana yang pernah gagal dalam percintaan sebelum ini pula berpendapat, lebih baik bercinta dan mengenali hati budi bakal suami selepas berkahwin kelak.
Apabila semua kata sepakat sudah tercapai dan mendapat restu keluarga masing-masing, bermulalah kehidupan baru Ariana dan bergelar isteri dengan suami yang dikenali hanya dalam perkenalan singkat itu.
Sebulan usia perkahwinan, Ariana dapat berasakan kebahagiaan hidup sebagai isteri walaupun suami belum pernah menyentuhnya. Ariana berpendapat, dia dan suami perlu diberikan sedikit masa sebelum hubungan intim berlaku antara mereka berdua. Kebetulan, tiga minggu selepas berkahwin suaminya perlu bekerja di luar daerah selama dua bulan.
Ariana mengakui, sepanjang ketiadaan suami, kesepian melanda diri. Seperti wanita lain yang sudah berkahwin, Ariana juga ingin dibelai dan merasakan kebahagiaan serta hak yang seharusnya dinikmati seorang isteri. Justeru, Ariana sabar menunggu kepulangan suami yang terpaksa bekerja di luar daerah.
Sekembali, suami tercinta dari luar daerah Ariana sudah membayangkan kali ini mereka sudah seharusnya bersedia untuk mengecapi hidup sebagai suami isteri. Ikatan yang sah sebagai suami isteri sudah tentu menghalalkan mereka untuk melakukan hubungan intim.
Tetapi sekali lagi, Ariana hampa, apabila suami memintanya masa dengan alasan penat dan tertekan sekembali bekerja dari luar daerah. Ariana walaupun kecewa cuba memahami situasi suaminya.
Namun, keadaan itu rupa-rupanya terus berlanjutan sehinggalah enam bulan usia perkahwinan mereka. Terlalu banyak alasan dan helah diberikan suami sehinggakan Ariana mula mengesyaki ada sesuatu yang tidak kena pada suaminya. Namun, setiap kali diajak berbincang mengenai soal nafkah batin, suami Ariana sentiasa dingin dan bagaikan berasa tidak bersalah.
Kesabaran Ariana sudah sampai noktah. Selepas memikirkan masak-masak dan membuat segala pertimbangan, Ariana meminta dirinya dilepaskan. Sangka Ariana, suami akan cuba mempertahankan rumah tangga baru dibina itu tetapi ternyata tidak.
Tanpa banyak bicara, suami bersetuju untuk melepaskan Ariana tetapi dengan meletakkan syarat, Ariana yang perlu memfailkan ke Mahkamah Syariah dan menyatakan perceraian itu atas permintaannya sendiri dan tanpa mengungkit kegagalan suami memberikan nafkah batin. Kecewa, sedih dan sakit hati itulah yang menguasai diri Ariana.
Apa kata peguam
Jadilah suami budiman yang hargai isteri
Zalim, kejam serta dayus. Itulah yang saya boleh perkatakan mengenai watak lelaki dalam kes minggu ini.
Sememangnya dia tidak berhak `menggantung’ hak dan keistimewaan seorang isteri mengecapi nafkah batin. Malah, beliau sudah melakukan satu dosa besar kerana mengabaikan tanggungjawab sebagai seorang suami.
Beliau ternyata alpa dengan pesanan Rasulullah SAW – “Takutlah kamu kepada Allah mengenai tanggungjawab terhadap isteri, kerana sesungguhnya kamu sudah mengambil mereka dengan amanah Allah dan kamu menghalalkan kehormatan mereka dengan kalimah Allah. Hendaklah kamu memberi makan dan pakaian kepada mereka dengan cara yang baik.” (Ibn Majah)
Dalam satu lagi hadis yang lebih khusus, Rasulullah berpesan kepada kalangan suami
- “Berwasiatlah kamu supaya berlaku baik terhadap isteriisteri. Sesungguhnya kamu mengambil mereka dengan amanah Allah SWT dan kamu menghalalkan persetubuhan dengan mereka dengan kalimah Allah SWT” – (riwayat At-Tirmidzi)
Berdasarkan fakta kes ini, saya membuat kesimpulan bahawa si suami tidak pernah menyentuh isteri walaupun sekali. Perbuatan itu sangat membebankan emosi si isteri kerana secara fitrahnya, selepas ijab dan kabul, naluri untuk berkasih sayang dan bermesra pastinya wujud dalam diri.
Isteri juga berasa tertekan kerana beliau percaya antara kewajipan seorang wanita adalah menyempurnakan keimanan suaminya melalui hubungan intim yang halal.
Sesungguhnya Allah SWT berfirman di dalam surah Al Baqarah ayat 187 “Isteri-isteri kamu itu adalah sebagai pakaian bagi kamu dan kamu pula pakaian bagi mereka”.
Apakah maksudnya pakaian di sini ? Dalam konteks harian, sudah tentu kita akan menjaga pakaian kita dengan baik dan berasa bangga dengannya.
Begitu jugalah halnya dengan seorang isteri. Sebagai `pakaiannya’ seorang lelaki budiman sudah pasti akan memelihara isterinya dengan baik, menggaulinya dengan kasih mesra dan berbangga pula dengan kehadirannya sebagai teman atau pendamping.
Sudah tentu kita tidak mensia-siakan atau memandang remeh akan pakaian atau harta yang menjadi sebahagian daripada kita.
Sekiranya nafkah batin tidak ditunaikan tanpa sebab yang boleh diterima oleh syarak, maka ia adalah berdosa seperti mana hadis Rasulullah yang memberi peringatan kepada suami agar melaksanakan tanggungjawabnya: “Seseorang itu adalah berdosa jika mengabaikan nafkah ke atas orang yang ditanggung”. (hadis riwayat Abu Daud)
Sesungguhnya perceraian adalah jalan terakhir setiap permasalahan selagi perkahwinan itu boleh diselamatkan, kerana dalam perkara ini antara lain yang harus dilakukan terlebih dulu adalah membuat aduan ke pejabat agama dan menghadiri sesi kaunseling bagi mendapat gambaran dan punca sebenar masalah ini.
Biarpun begitu, sekiranya tidak dapat diselamatkan lagi, dan sudah mencapai kata persetujuan, kedua-dua pihak bolehlah menuntut perceraian `secara baik’ melalui Seksyen 47 AKTA UNDANG-UNDANG KELUARGA ISLAM (WILAYAHWILAYAH PERSEKUTUAN) 1984 dan mendaftar dengan perintah mahkamah.
Ia harus dibuat dengan persetujuan bersama tanpa sebarang syarat yang tidak munasabah seperti yang mahu dilakukan oleh suami wanita malang dalam kes ini.
Selain itu, kita juga boleh merujuk kes ini melalui perspektif taklik. Lazimnya pernikahan yang berlaku di Malaysia adalah dalam bentuk taklik, antara janji yang dilafazkan adalah sekiranya si suami mengabaikan nafkah kepada isteri untuk beberapa tempoh tertentu dan sekiranya disabitkan aduannya itu benar di Mahkamah Syariah, maka jatuhlah satu talak menurut Seksyen 50 Akta yang sama.
Saya nasihatkan pengadu membuat keputusan segera untuk mengelakkan dilema perkahwinannya terus berpanjangan. Wallahu’alam
Khairul Anwar Rahmat 
Peguambela dan peguam cara syariah/sivil
BH


Related post



0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More